Pages

Saturday, November 17, 2012

Melihat Peluang

Aku pernah terbaca somewhere, and would like to share. Cerita die lebih kurang macam ni:

Ade 2 orang lelaki ni. Bekerja sebagai salesman untuk syarikat selipar. Lepas training, lelaki pertama dihantar ke sebuah pulau terpencil untuk jual selipar kepada penduduk pulau tu. Die pun dihantar naik kapal. Setibanya die kat pulau tu, die pun terkejut bile tengok takde sorang pun penduduk pulau tu yang pakai selipar. Habisla, macam mana nak jual selipar dekat orang yang tak pernah pakai selipar. Dan die give up. Lalu pulang semula tanpa dapat buat 1 sales pun.

Lepastu lelaki kedua dihantar ke pulau yang sama dengan misi yang sama. Untuk jual selipar di pulau terpencil yang takde sorang pun tahu dan pernah menggunakan selipar. And he took it as a challenge. Dan tak lama lepas tu, die berjaya membuatkan penduduk yang pada awalnya berkaki ayam, skrg, semua orang berselipar.

So, bayangkan berapa banyak sales yang lelaki kedua dapat buat?

Hurmm.. Its just something for us to ponder.... =)

7 comments:

  1. ni my point of view and perspective...continue from last discussion...

    Ak ambik analogi sama..maybe xde kaitan pun peluang yang kat ats ni..

    Lelaki tersebut dikehendaki untuk jual kasut di sebuah pulau..yang mana penduduk kat situ da ad selipar, kasut sandal n macm2 lg....ttpi laki ni jual kasut yg ad air ventilation..kire bile pakai..kaki sentiasa kering and kasut xkn berbau...

    adakah peluang yang die ad akan jadi sama dgn peluang lelaki kat atas..?yes die ad peluang..tp kadar penjualan die nk dibandingkan dgn lelaki yg introduce selipar in that pulau..x sama..

    n mgkin dlm masa yg sama walaupun lelaki ni jaul kasut yang ad ventilataion..or maybe kasut yang ad lampu...pada masa yang sam..org lain skarang sedang mencuba utk mnjual kasut yang ad aircond atau berubah mengikut suhu..ataupun menjual kasut yang lampu akan menyala apabila malam...

    Yes..its ur decision..ak just bg pendapat..brgantung kpd ko utk pertahankan n try somthg yang dapat menangkis hujah2 macam ni..thats all

    No Offense...hehe
    * Iknow u know me..

    ReplyDelete
  2. to i-know-who-you-are,

    haihh.. its different things dear,,, yang hang nak comparekan ni, basic produk die same. Selipar. Tapi golongan sasar die berbeza. Yang aku stresskan adelah golongan sasar... target group.

    And aku tak nafikan yang memang teknologi semakin berubah. tu yang kite kene catch up. Tapi the basic idea die dah ade. Cuma guna medium ape, itu yang akan ditentukan oleh perkembangan teknologi..

    Ok.. I know hg memang takkan nak kalah. And aku pun nak menang. So, it never ends... (-__-)

    ReplyDelete
  3. haha...i know u know me...
    itulh yg opinion ak ckapkan..we talked in diffrent perspective..yg macam ak ckpkan..ak tekankan yg da propduct itself..yes basic yg product ko cter ak tu basicnya same..cume yg ko cube applykan dlm ko punye product ad inovasi drpad yg basic ad d kedai...so ak memandang kepada kapasiti keberjayaan product tu...n ko plak bercakap mengenai target user yang mana kapasiti pengguna..

    product yang ko cube smpaikan tu la ak memandang ad beberapa aspek ygperlu diberi perhatian supaya product tu dapt diterima dengan jayanya oleh pengguna yg akan menggunakannya..kita x bley bercakapa tentang target user jgak..but still kene tgk how dat product bleh diterima secara majoriti..xnk lah product tu hanya menjadi penghias atau sbgai produk tambahan yang mewarnakan dunia produk tu skarang..biarlah product dpt stand alone dengan keunikan sendiri so itulh caranya nk menarik target user supaya kekal dengan produk yang ditawarkan..

    analogi sama..if produk org lain jual kasut ber air cond..x mustahil kasut yang free air ventilation lg org berminat dengan potensi produk yg mungkin lg murah dr yang ada aircond n kesannya sama..kedua - dua pemakai dapat keselsaan kaki yang tidak berpeluh...

    hehe..dlm pendapat xde menang xda kalah..variasi dalm pendapat dapt meningkatkn mutu produk yang mana dapt mengkis hujah - hujah yang macam ni...

    ReplyDelete
  4. analogi menarik..

    cuma aku tak faham ble last sentence tu bykn brapa banyak sales penjual slipar tu dpt..

    sbb aku xde idea apa method yg dia guna n the things you should focus on how the seller can convince other people to accept new things n buy new product that they never imagine at all rather than bpe byk profit dia dapat.. Allah sees act not result..

    n talking about peluang, yes, this is a good story to inspire..i like...

    apa2pun kata anon NOVEMBER 18, 2012 9:07 AM kt atas ni lg aku xfaham..ape cer tbe2 klua isu ventilation bagai..

    tp somehow aku faham yg target grup tu bbeza bile orang dah ada idea tentnag apa kite nk buat bbnding blom..pjual slipar ptama yg terus balik tu dia lampi sbb of kos la dia jual slipar kt orang yg xde slipar..klu dia jual slipar kt orang yg dah ada slipar lagi la susah orang nk bli unless dia offer slipar yg mnarik..(ha part ni aku cam stuju kta anon kt atas..)

    ape2pun pluang is other thing.. yes pluang will not come twice..but sometime we shud thing more that profit kan?

    just my 2cents..

    ReplyDelete
  5. to i-know-who-you-are,
    yup i agree.. tapi certain benda, bkan semua orang akan cari yang paling latest n paling canggih and paling2 semuanya... Macam contohnya most of us agree yang ferrari tu cantik, laju, hi-tech and so on. Tapi still ramai yang go for viva, myvi, saga semua dan dalam masa yang sama, die still mengagumi ferrari. Ikut kemampuan. Mungkin bagi hang bende ni tak relate, tapi, i'm sure it is..

    to anonymous,
    ye lah, yang nak cuba diinspirekan kat sini is die punya determination untuk menjual dan meyakinkan betapa perlunya selipar tu digunakan. And he did it! Method ape tu, wallahualam. At least die tak terus give up like the first person did.

    Mengenai anon yg lagi satu tu (could you guys please at least letak nickname... -___-") he was just trying to relate dgn conversation lain between us. Tu yang keluar ventilation bagai tu.. huhu..

    Tapi bagi aku, menurut perspektif lelaki pertama, die lagi rasa senang untuk jual selipar dekat org yang dah memang berselipar. Sebab memang masyarakat dah taw kegunaan dan kepentingan selipar. Berbeza dgn nak jual pada golongan yang xde idea langsung tentang what is selipar. Macam kite try jual laptop/pc dekat org kampung yang tak pernah guna laptop/pc, atau jual bende sama, dekat org2 bandar. Macam tu la...

    I appreciate ur opinion.. :)

    ReplyDelete
  6. SO KO INGAT KO CANTEK!

    ReplyDelete