Pages

Monday, February 9, 2009

Teguran Buat Sahabat2ku...

Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda,

Dua golongan dari ahli neraka yg tidka pernah aku lihat: seorang yg membawa cemeti seperti seekor sapi yang dia memukul orang2, dan perempuan yg berpakaian tetapi telanjang, berlenggok-lenggok, kepalanya bagaikan punok unta yg bergoyang. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mendapatkan baunya, sekalipun ia bisa didapatkan sejak perjalanan sekian dan sekian. (HR Muslim)

Apakah makna sabda Nabi SAW, "Berpakaian tapi telanjang?"

Adapun makna sabda Nabi SAW, "Berpakaian tapi telanjang," yakni wanita-wanita tersebut memakai pakaian, akan tetapi pakaian mereka tidak tertutup rapat (menutup seluruh tubuhnya atau auratnya).

Para ulama berpendapat bahwa di antara yang termasuk berpakaian tapi telanjang, yaitu pakaian tipis, sehingga terlihat kulit yang terbungkus di belakangnya, sehingga secara lahiriyah pemakainya terlihat berpakaian, tetapi pada hakikatnya telanjang. Juga termasuk pakaian transparan, yaitu pakaian yang tebal, tetapi pendek (mini), pakaian yang ketat sehingga menempel pada kulit dan memperlihatkan lekuk tubuh pemakainya, sehingga seakan-akan tidak berpakaian. Semua pakaian tersebut termasuk jenis pakaian telanjang. Makna tersebut, jika yang dimaksud adalah pakaian transparan dalam pengertian inderawi.

Sedangkan jika yang dimaksud adalah pakaian transparan dalam pengertian maknawi, maka yang dimaksud dengan pakai-an adalah memelihara kesucian diri dan rasa malu. Kemudian yang dimaksud dengan telanjang adalah menganggap sepele perbuatan dosa dan memperlihatkan aib kepada orang lain. Dengan demikian dilihat dari satu sisi wanita-wanita tersebut berpakaian, tetapi dilihat dari sisi lain mereka telanjang.

Aku sebenarnya bukan ape.. just nak menegur je.. Tak tau la nak cakap macam mane.. Ramai pompuan anggap dengan pakai seluar panjang, pakai baju lengan panjang, n tudung, itu dah dikire tutup aurat. 

Yang aurat tu bukannye kulit je. Tapi tubuh badan.. Suke sangat nak pakai ketat2 tu pasal ape? Suke sangat nk menayang bentuk badan yg cantik sangat tu kenape? Kalau dah tau badan tu cantik sangat, perlu ke ditunjuk kat orang ramai? Banyak je pompuan yg badan cantik tapi pakai jubah, tudung labuh. Xde pulak diorg rugi pape pun.. Bukan xde laki yg minat kat diorg walaupun diorang pakai macam tu. Laki yg minat kat diorang tu pun bukannye budak2 biasa. Yang dari jenis lelaki baik gak... Lagi untung aku rasa.

Xpun pakai baju pendek. Aku tak paham la.. Bende ni berlaku kat family aku jugak... Kakak2 aku, anak sedara aku.. Hurm... susah. Sape la aku nak tegur diorang. 

Aku tak kisah pun pompuan2 kat luar tu nak pakai ape. Tapi aku kisah kalau orang tu ialah org yang dekat dengan aku. Kawan2 aku, keluarga aku.. 

Tak tau la.. Aku tak berani nak tegur secara direct. Sape la aku kalau nak tegur. Nik pun tak tegur, xkan aku nak sibuk2. Aku nobody. Aku xjoin usrah. Aku xpakai tudung bulat. Aku tak pakai jubah. Aku pun pakai jeans jugak. Aku dengar lagu rock kapak. Aku tengok cerite barat. huhuhu...

I write bcoz i care. I care bcoz i love.....

8 comments:

  1. betul tu Hajar...
    Selalunyer..bila nak menegur, kta yang di tegur.."eleh, ckp orng.."adalah antara blasan terhadap teguran dr org2 yg semacam kiter...ni..ye x? Akak akuw pom bape kali akuw tegur...camtu gak...

    ReplyDelete
  2. salam miss hajar... aku mintak ampon mintak
    maap... lame bebenor aku cume menjadi
    silence reader kat blog ni tanpa meninggalkan
    sebarang komen. maklumla aku sebok menyiapkan
    projek. alhamdulillah. sekarang ni dah sampai
    ke final step. lagi pon hari ni boss tadak...
    hahaha... sukenye aku.

    P/S:- hari ni aku nak buat rekod membuat komen
    untuk semua link yang ade kat blog aku
    start dari A-Z.

    Salam ceria dari aku untuk mu sekeluarga~
    AzmanIshak.Com

    ReplyDelete
  3. k. nizam - huhu.. taw xpe. Balik2 kekurangan aku jugak yg akan diungkit nanti.. huhu.. sabo je la...

    mr. Azman- tahniah kerana kebizianmu akan berakhir. Tapi kebizian aku baru bermula.. huhu... ceh, bos xde bleh plak curi tulang.. huhu...

    ReplyDelete
  4. bagaikan punok unta yg bergoyang

    apa itu punok?

    ReplyDelete
  5. salam hajar ku syg..
    jgn la rs rendah diri sgt..
    klo kt nk tegur org x semestinya nk tgk dri kt ni cmne..
    klu nk tggu perfect smpi ble pn kt xtau..
    msing2 ad kekurangan..
    2 yg penting kt sling igt mengingati..
    amar makruf nahi mungkar..
    kt akn dipersoalkn di akhirt nanti..
    try ur best..
    slmt beramal..

    ReplyDelete
  6. owh.. time kaseh cik anonymous

    ReplyDelete
  7. Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang pemberi ingatan. Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima apa yang engkau sampaikan itu) [al-Ghasyiyyah 88: 21-22]

    ReplyDelete