Pages

Friday, July 9, 2010

Aku dan Pokok-pokok

Ok!! this tyme nak tunjuk la sket sebanyak ape yang telah terjadi kat perkarangan rumah aku setelah setahun pemergian ibunda terchenta.. huhu...

Dulu2 semasa hayat beliau, beliau je la yang paling rajin nak bercucuk tanam ni. Tapi apakan daya, umurnya tak panjang. Pokok2 bunga yang telah ditanam olehnya telah secara tak sengaja terwariskan kepada anak2 dan suaminya a.k.a bapak aku yang langsung tak tau menahu pasal tumbuhan2 ni sume. huhu.. Bukan tak nak jage. kitorg jage ape. Bapak aku tiap2 pagi siram segala pasu2 yang ade. tapi bapak aku pun bukan tau mane satu pasu berbunga, mane satu pasu berumput.. huhu... jadi, beliau siram ajelah selagi ade pasu yang terlihat di hadapan matenye.

Mari kita jengok2 ape yang berlaku....

adekah die masih menganggap dirinya sepohon orkid? errr.. orkid ke ni?

ni mane satu pokok, mane satu rumput?

ade ke pokok bunga dalam ni?

menunggu masa untuk ajalnya tiba...

penumbuhan batang pokok yang tidak terkawal...

ni pokok bunga ke lalang semata? Konfius...

tu sebahagian je. Pasu2 yang lain pun lebih kurang je.. huhu...kesian kan mereka semua.. aku rase dah setahun tak berbaja.. ngahaha... bukan aku takde inisiatif langsung nak repair pokok2 tu sume. Tapi bile aku dah dok mengadap pasu2 ni sume, trus aku jadi blur. Tak tau nak buat ape. Nak mencantas tak reti. Kang mati plak. Nak cabut rumput dalam pasu lagi la konfius. Tak tau mane satu rumput, mane satu bukan rumput. Kang tersalah cabut kang sesia je,.. huhu...

Oleh itu, dapat aku simpulkan disini bahawa, aku dan pokok2 memang tak de persefahaman... ngahaha... xpe2. Tunggu aku kaye sket nanti, aku upah tukang kebun... ngahahahaha....

3 comments:

  1. haha~ ja, hg ni pon. pe lagi, silalah cabut rumput2 dlm pasu 2. plajaran bio form4/5 atau sains form1-3... bila ad rerumput dlm pasu bunga bersama pokok bunga, maka, persaingan sengit antr rerumput dn pokok bebunga berlaku. dua2 nk dpt cahaya, dn nutrien..makanya, sila cabut si rerumput itu andai mahu melihat pokok subur kembali.eceh~

    ReplyDelete
  2. masalahnye aku tak tau mane satu rumput, mane satu pokok.. huhu.... cam same je..

    ReplyDelete
  3. Visiting here friend, cool blog n n3..nice..Very special brought for u.. Check it out!

    ReplyDelete