Pages

Friday, October 7, 2011

Kanak-kanak Mangsa Penipuan Keluarga

Tiba-tiba aku teringat zaman kanak-kanak aku. Mase tu banyak jugak la yang aku dah kene 'kencing' dengan abang2 dan kakak2 dan tak kurang jugak hebatnya mak bapak. Memandangkan aku ni bongsu, jadi ramai la yang dapat menipu aku yang naif ini.

Salah satunye yang aku percaya sangat-sangat adelah mengenai seutas tasbih ni. Tasbih tu abang aku punya. Abang mane satu aku pun tak pasti. Tasbih tu warna coklat. Dekat tangkai tasbih tu ade la macam lubang bentuk pintu masjid yang ade arch kat atas die yang kalau dalam Quran pun ade jugak simbol tu kat certain ayat untuk sujud tu. Ape tah name simbol tu. Aku lupa. Lubang tu lutsinar dan ditutup dengan benda yang macam kaca tapi bukan kaca. Alah, senang kate benda lutsinar lah. Abang aku kate, kalau kita menengok terus ke lubang tu, kite boleh terus nampak Ka'abah. Aku pun tengok la dengan bersungguh2 dengan bijik mate. Dah la lubang tu kecik gile. And ape tah yang aku nampak. Dan aku pun memang percaya yang aku tengok tu memang betul2 Kaabah. Makanya, setiap hari la aku akan mencari tasbih tu untuk melihat perkembangan orang-orang Mekah. Lame jugak la hal tu berlarutan. Sampai la aku dah besar sikit, baru aku sedar yang sebenarnya, semua tu tipu je. Ceitt..

Dulu ade satu gurindam. Hurmm.. aku pun tak pasti die ni masuk dalam kategori ape. Bukanlah gurindam pun. Sebab gurindam ni slalunye bende2 yang indah2 je. Nak kate pantun pun bukan jugak. Jampi serapah mungkin.... Die berbunyi begini...

"Tor Kambing Tor,
Makan Buah Bulang,
Malam Tak Tido,
Ngintai Anak Orang."

Ade tak sape2 selain anak2 DK pernah dengar jampi serapah merepek sebegini? Ni bapak aku yang ajar. Lepas tu die kate, kalau siang2 kite ucapkan ayat-ayat tu, nanti malam, Tor Kambing Tor datang mengintai orang tu tidur. Tor Kambing Tor tu rupe die macam kambing. Ade tanduk. Tapi badan die macam manusia. Dalam imaginasi aku, Tor Kambing Tor tu pakai glove pekerja lori sampah dan jaket flourescent polis trafik. Kalau siang2 aku tersebut ayat-ayat tu dalam hati, mule la tak senang duduk lepas tu. Takut Tor Kambing Tor datang mengintai malam nanti. Tapi aku tak faham ape motif bapak aku sebenarnye. Dah die yang ajar dan bagi aku hafal ayat tu, tapi xleh plak nak dipraktiskan. Kalau camtu baik takyah bagi taw!!

Mase kecik2 aku rapat dgn kakak aku yang paling besar skali. Tapi mase tu die tak duduk kat rumah. Die keje kat kolumpo. Bile sekali sekala die balik, mesti aku nak tidur dengan die. Tapi bilik die bagi aku scary. Sampai sekarang ni pun aku masih tak berani tidur situ. Tak taw pasal ape. Huhu... Berbalik kepada cerita asal. Bile tidur dengan die kat dalam bilik yang scary tu, aku slalu la nak menghimpit2 die tidur rapat-rapat sebab takut. Lepas tu die cakap, kalau time kite tidur, kite tak boleh tinggalkan ruang yang besar kosong. Macam kalau aku tidur rapat ke die, so, sebelah aku akan ade lagi banyak space la kan. Die kate tak boleh macam tu. Sebab nanti bile dah tengah2 malam, hantu jalan-jalan, lepas tu die tengok ade space kat sebelah aku tu, die pun berhenti dan baring sekejap. lepas tu die cakap "oh, selesa la pulak baring sini". dan hantu tu pun terus tidur kat sebelah aku tu sampai pagi. Aku mati-mati percaya. Mulai dari hari tu, struggle aku tidor mengangkang untuk mengelakkan hantu datang tidur sebelah aku. Kalau tak pun, aku taruk la bantal ke, ape ke, nak kasik space tu tak kosong. Tapi kadang2, sampai dah besar camni pun aku masih buat camtu jugak. Huhu.. Bukan ape, berwaspada.. Huhu..

Pernah dengar tak cerita pasal kalau kite makan nasik tak habis, nanti nasik tu menangis. lepas tu kalau dicampak ke laut, jadi mutiara? Aku ingat lagi satu malam, aku makan nasik tapi aku tanak habiskan. Lepas tu abang aku datang dan cakap kene habiskan jugak. kalau tak nanti nasik tu nangis. Then die suruh aku tengok nasik tu dekat2. Nasik tu bergoyang!! Tu maksudnya nasik tu tengah nangis sebab aku tanak makan die. Mase tu aku pun merasa takjub! Ye la..nasik tu goyang.. nasik tu nangis.. padahal mase tu abang aku yang goyangkan meja. Tapi of kos la mase tu aku betul2 percaya yang nasik tu memang menangis. Tak gune!! Hidup2 die tipu aku.


Mak aku pun tak kurang hebatnye dalam aktiviti persekongkolan penipuan anak naif ini. mak aku kate, ulat gonggok, kite tak boleh langkah. Sebab kalau kite langkah, nanti malam2 time kite tidur, die datang cari kite. Lepas tu die masuk berlingkar dalam pusat. Mase kecik2 memang la selalu sangat jumpe ulat gonggok ni. Dan kalau terlangkah memang la cuak. malam tu susah nak tidor. Tidur pun pakai seluar trek yang cekak kat kaki sebab takut nanti ulat gonggok masuk ikut kaki seluar. lepas tu baju tuck-in. Selamat sikit. nanti die xleh masuk ikut baju. Kadang-kadang tu sambil tidur, tangan taruk dalam pusat. Supaya ulat gonggok tak masuk. Menyiksa betul aku mase tu. -__-"

Dekat rumah aku ade satu lembing ni. Abang aku kate lembing tu bapak aku punye. Die cakap bapak aku pernah bunuh orang jepun gune lembing tu. Aku percaya. Dalam imaginasi aku, ade pompuan jepun pakai kimono kaler merah dan kasut terompah, dan muke putih melepak datang rumah aku, dan bapak aku dengan gagahnye menusuk perut pompuan jepun tu dengan lembing dan mulut die pun keluar darah sambil tangan die memegang perut dan mula rebah ke bumi. Tapi dah lame2 aku terfikir, mungkin orang jepun yang abang aku maksudkan tu, bukannye pompuan jepun pakai kimono, tapi adelah askar jepun. make sense jugak. tapi dah bertahun-tahun lepas tu baru aku terfikir, mase jepun masuk tanah melayu, bapak aku pun kecik lagi. Kejadah apenye bapak aku nak bunuh jepun?!!!

Tu baru sikit. Banyak je lagi yang aku kene tipu. Tapi aku pun tak ingat. Huhu.. Nasib le. Hidup aku memang penuh dengan penipuan... T__T!

No comments:

Post a Comment