Pages

Wednesday, October 17, 2012

Ianya Tentang Persepsi dan Spekulasi

Selalunye lain orang, lain dia punya style. Dan jugak, style seseorang tu berbeza-beza mengikut dengan siapa dia berada pada masa tersebut. Macam contohnya, diri aku sendiri, kat rumah aku cam baik dan sopan kalau depan bapak aku. Tapi bile ade kakak dan kakak-kakak ipar yang joyah beserta anak-anak mereka, baru aku cam bising-bising sikit. Dan kalau berada dalam kelompok yang besar macam kat studio misalnya, aku jadi senyap. tapi bile dalam geng-geng sendiri, jadi bising balik. Macam tu lah kitaran die.


Jadi, bile berada dalam kelompok berbeza, gaya bahasa juga berubah. Cakap dengan bapak vocabularynye lain. Cakap dengan kakak sendiri lain. Kakak ipar lain. Anak buah lain. Kawan tak rapat lain. Kawan rapat lain. Semua lain-lain.

Isunya yang nak disampaikan kat sini, kite tak boleh la nak judge ape-ape based on ape yang kite terdengar perbualan orang-orang sesame mereka. Sebab perkataan yang digune mungkin berlainan dengan maksud yang orang lain fahami. Macam contohnye:

Irman: weh hang nak pegi mane?

Yus: Ishh.. sebok je. Menyundal je keje ko ni!

Kalau orang-orang lain dengar, mungkin pemahaman mereka lain. Sebab word 'sundal' tu bermaksud sesuatu yang tak baik. Tapi dalam konteks mereka berdua ni, 'sundal' tu maksudnye 'tag along' atau 'menyebok' dan seangkatan dengannya. Maka, yang ingin ditegaskan disini, different group of people might have different understanding!!

Makanya, *tukar gaya bahasa jangan dok sebok nak emo-emo la kalau kaw terbaca sembang facebook orang, atau sms atau ape-ape sesama kelompok diorang. Sebab pemahaman diorg mungkin tak same dengan pemahaman kaw. In the first place, kaw sebok2 stalk conversation orang tu pasal ape? Pastu kaw yang emo sendiri kan... Ishh!

No comments:

Post a Comment