Pages

Saturday, December 29, 2012

Pasal Rezeki dan Bukan Rezeki : bertahanlah wahai kasutku

Dulu-dulu abang aku pernah cakap, duit tu, selagi kita tak belanjakan atau gunakan, belum tentu duit tu adelah hak kita. Macam contohnya dalam bank Kassim ade rm20ribu. Belum tentu kesemua rm20ribu tu hak Kassim. Mungkin nanti tiba-tiba anak Kassim yang belajar kat oversea tu mintak 10ribu nak bayar yuran, jadi yang hak Kassim sebenarnya hanyalah rm10ribu baki. Tapi tu pun belum tentu yang baki 10ribu tu betul2 Kassim punya. Mana tahu esok kereta rosak masuk bengkel, lepastu kucing langgar almari tv pecah lalu isterinya mintak di belikan almari baru. Jadi, selagi tak dibelanjakan, memang belum tentu duit tu duit Kassim semuanya.(contoh tu aku reka sendiri, abang aku tak bagi contoh macam ni).


Temanya, aku baru saje kehilangan RM150 duit printing board final presentation group yang untuk dibayar kepada Broda Printing. Maka, sekarang aku adelah berada dalam state separa meroyan. Serius takde mood nak buat assignment. Rasa nak balik bilik sekarang dan meratapi nasib diri di bawah selimut bunga-bunga kaler biru putih rm9.90 beli dekat IKEA itu. Urgghhh.. DOWN!. Baru je dapat duit nafkah kehidupan daripada daddy di kampung rm300 sekarang kene ganti rm150 maka hanya tinggal rm150. Baru je bercita-cita nak beli sandal baru sebab sandal sedia ada dah menamatkan perkhidmatannya di separuh sem lalu. Lalu terpaksa berselipar saja. Kemudian selipar pun tapak dah haus sebab selalu berulang alik dari mahallah ke studio setiap hari 2 kali sehari. Dalam pada itu, kasut ke kelas juga telah menunjukkan ragamnya dengan pecah di tumit lalu kalau melalui kawasan air bertakung, pastilah kulit tapak kaki akan kegelian mengenai air-air larian permukaan tersebut. Maka, oleh sebab itu, bertahanlah wahai kasut dan seliparku sekalian. Bertahanlah untuk satu sem lagi hendaknye.. Permohonan pencen kalian terpaksa aku hold dulu untuk sementara waktu... harap faham.

Berbalik kepada intipati perenggan pertama, ya, aku tahu. Rezeki di tangan Allah. Segala yang berlaku ade hikmahnya. Kite hendaklah sentiasa bersabar. Aku tahu itu. Aku tahu Allah suka menguji hambanya yang dirasakan mampu menanggung semua itu. Allah tahu kasut dan selipar aku juga masih mampu bertahan. Aku tahu yang rezeki itu akan datang. Aku tahu. Aku faham. Aku faham mungkin ini adalah pembalasan kepada dosa-dosa aku yang banyaknya tak terjangkau oleh mana-mana kalkulator dalam bumi ni. Aku tahu ujian yang dikenakan untuk aku ni sebenarnya tak setimpal pun dengan dosa-dosa aku. Kalaulah Allah nak balas terus semua dosa aku sekarang, aku mungkin dah jadi orang gila sekarang. Kan.. Aku faham. Aku tahu..

Tapi tak tahu kenapa masih ada rasa terkilan, sedih, stress dan segala keluh kesah ni. (bukan pasal kes hilang duit ni je, banyak je lagi masalah aku sem ni). Mungkin sebab aku hanya faham. Mungkin aku hanya sekadar tahu. Tapi aku belum betul-betul ikhlas. Belum betul-betul redha. Mungkin sebab tu kot.... T____T

No comments:

Post a Comment