Pages

Wednesday, December 26, 2012

Takdir dan Doa

Jalan hidup kita ni dah ditentukan oleh Allah SWT. Semua yang telah kita jalani dan akan jalani, dah tertulis. So, I was thinking, kalaulah ape bende yang semua kita buat ni memang dah ditakdirkan dan disuratkan dan dah memang tertulis, kenapa boleh wujudnya terms "tersalah pilih" atau "jalan yang salah" dan yang seangkatan dengannya?

Macam contohnya, Aminah mase nak kawen, die dilemma nak pilih Rashid atau Kadir. Tapi akhirnya Aminah pilih Rashid. Lepas dah kawen 3 bulan, Rashid jadi jahat dan abuse Aminah. Lepas tu orang-orang pun cakap "nampaknya kau dah tersalah pilih la Aminah".. Tapi, kenapa pulak nak kate Aminah tersalah pilih  kalau ape yang berlaku dan yang dijalani adelah ape yang tertulis dan termaktub dalam takdir hidup Aminah? Maksudnya memang dah tertulis la yang Aminah akan berkahwin dengan Rashid dan akan bercerai 3 bulan kemudian. Kan? Kirenye Aminah hanya menjalankan ape yang tertulis lah kan? Bukan dia yang 'salah pilih'. Cuma takdir suratan hidup die yang memang tertulis macam tu. Kan? Ke macam mane?

And lagi satu pasal doa. Kalau kite nak sesuatu, kita disuruh berdoa supaya doa kita dimakbulkan dan kita dapat apa yang dihajati. Macam contohnya, Rosli ni nak sangat masuk UIA. Maka, dia pun berdoa la pagi petang siang malam supaya dia dapat masuk UIA. Lepas tu, die pun diterima masuk UIA. The thing is, andai kata Rosli tak berdoa, adekah dia takkan dapat masuk UIA? Sebab kan memang dah tertulis yang dia akan masuk UIA? Ke macam mana?

Dan istikharah, katelah Ali ni nak sangat sangat kerja dekat Amerika. Tapi die ragu-ragu, patut ke pergi Amerika atau duduk saje dekat Malaysia. Lepas tu die pun buat solat istikharah nak dapatkan petunjuk sama ada die patut pilih yang mana. Lepas dah istikharah, Ali pun macam dapat hint yang die sebenarnya patut duduk Malaysia je. Tapi Ali ni nak sangat sangat sangat pergi Amerika eventho die rasa memang die patut duduk Malaysia. Sebab die nak sangat sangat, die pun masih teruskan berusaha agar dia dapat peluang kerja Amerika dan dia masih berdoa siang malam agar boleh pergi Amerika. Persoalannya, memandangkan die dah dapat petunjuk yang Amerika adalah bukan yang terbaik untuknya, tapi dia masih berdegil dan terus berusaha dan berdoa, adekah die akan dapat jugak pergi Amerika? Atau pun, kalau dah tertulis Ali memang stay Malaysia, tapi sebab doa2 dan usaha darinya, die boleh mengubah takdir hidup die? Tapi, betulke doa Ali yang merubahnya? Ke sebenarnya memang dah tertulis die akan pergi Amerika? Ke camane? #mindblowing

This might makes me look like 'takde iman'.. huhu.. mintak jauh lah.. Tapi, it really trigger my brain. Ni mesti the effect of too much free time lepas final presentation. Too much time to do nothing, and otak mula fikir macam-macam. huhuhu...

1 comment:

  1. jar..persoalan ko ni dpt dirungkaikan..
    Allah berfirman dalam surah al-Ra'd:11 yg bermaksud,'Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yg merubahnya'..
    dan ko penah dgr kn yg doa itu senjata bagi org mukmin...maksudnya kat sini,doa boleh merubah nasib seseorang itu melainkan doa utk mempercepatkan atau melambatkan mati..yg tu xleh berubah...selebihnya tanya yg pakar ye..
    tp mcm tu la jar,Allah Maha Penyayang...

    ReplyDelete