Pages

Monday, May 25, 2009

'Hang' atau 'Ko'?

entri kali ini tiada kaitan dengan hang tuah serta rakan2nye... harap maklum...


Ramai gak yg penah tanye aku ni org utara ke? Sebab aku gune perkataan 'hang' sbg kate ganti diri ke 2. Ketahuilah kamu wahai rakyat Malaysia bahawasanya aku ialah berasal dari Ipoh perak... xde kene mengene dgn utara pun... Tapi aku pun tak tau kenape aku cakap 'hang'... Aku pun konfius....

Bile aku ingat balik, mase aku kat skolah teknik dulu, dalam kelas, aku sorg je gune 'aku-hang'. Org lain sume cakap pakai 'aku-ko'. Tapi mase menengah rendah dulu, aku rase ramai gune 'aku-hang'... Pasai ape aa? Ketue kampong aku org utara ke??

Tapi serius!!! Aku xbleh dowh cakap 'ko'... Rase cam pelik gile... Kalau takat taip dalam sms bleh lagi.. tapi kalau nak mengungkapkan dengan kate2 aku memang tak reti... Lidah ku kaku...ecehhh....

Org yg memang asal utara pun tak cakap gune 'hang' dengan org lain... Diorg kate 'hang' tu macam kasar je... Tapi aku rase 'ko' lagi kasar... Mcm contoh "ko ni kan... kecik2 tanak mampos...."... haaa.... kasar kan... huhu... 

Tapi kan... xkesah la kan... yg penting kite rakyat Malaysie..... huhu...

p/s: cube kire berape kali aku cakap 'tapi' dalam entri ni.. hahaha.....

5 comments:

  1. pada aku "ko" lagi selesa dan x skema..aku akan cakap "hang" kalo aku taw org tu orang kedah..pape pun kalo org tu x ske aku pggl "ko" baek btaw awal2..aku x ske kuang hajaq..haha..pasni panggl hang "hang" la..hoho

    ReplyDelete
  2. doku- aku xde la sampai tak suke kalau org tu cakap 'ko'. Aku bese je.. cume lidah aku je yg susah nak sebut... huhu...

    yaya- ala... kalau sore aku yg dah memang sedap ni.. cakap ape pun bes... hahaha....

    ReplyDelete
  3. ngan k0 je aku cakap hang.haha.tp selalu gak terlepas gune kau bila b0rak ngan hang.adeh pe aku cakap ne.pening2

    ReplyDelete
  4. haha... aku paham mai... aku paham....

    ReplyDelete