Pages

Tuesday, January 24, 2012

Ape maksud duit dimata anda?? -part1


Seriously... Aku benci untuk berbicara soal duit dan harta benda keduniaan ni. haihhhhhh.. Tapi aku tak boleh berdiam diri lagi.. Urggggghhhh.... pasal duit pun boleh memecah belahkan sesama saudara. Dunia semacam apekah kita kini berada??? Adoyaiii.. Pening!

Berikut dipaparkan beberapa situasi dan ulasan aku terhadap situasi tersebut. Anggap la ni macam kisah benar. Kan bile last citer tu ade pakar motivasi ke ape tah bagi ulasan. Haa.. macam tu lah...

Situasi 1-

Shamsiah: Oh, hai Jamaliah, lame tak jumpe. Macam mane kerja? Best?

Jamaliah: Ok la.. Best je...

Kamariah: Gaji tempat kaw berapa ek Jamaliah?

Jamaliah: Hurmm.. sikit je. RM1500 je.. huhu...

Kamariah: Ooo... Kaw pulak berapa Shamsiah?

Shamsiah: hurmm.. ok la.. rm2500 sajoh.

Kamariah: waaaahh... banyaknye!!! Eh jamaliah. Pergi la kerja tempat Shamsiah...

What the fish!!! What the fish!!! Grrrr... Bencinya dengan situasi diatas. Kenapa most of people melihat wang sebagai keutamaan?

Situasi 2-

Kamaruddin: Aku maleh la keje sini. Bos kedekut. Gaji sikit. Banyak songeh plak tu.

Ahmad Jamali: Tu la pasal. Ko tengok Ahmad Fauzi tu sekarang. Kat tempat kerja baru die tu. Kerja senang. Hari-hari lukis benda same je. Gaji masyuk. Bukan macam kite. Macam-macam bende nak kene buat. Nanti kalau tempat die ade kosong aku nak apply la.

Urgghhhh.. Sanggupnye hidup dalam kebosanan setiap hari buat bende sama asalkan dapat duit banyakkk?? Ni lagi aku tak leh tahan.

Situasi 3-

Zakaria: Hari tu I balik kampung. Ade la I hulur2 sikit duit belanja kat kakak-kakak I. I bukan ape, kesian tengok diorg...

Majid: Oh, really? Hurmm... Bagusla..

Zakaria: Tu la, kite yang mampu ni, tolong-tolong la. ye dak? hahaha. kalau tak kesian nanti diorang. Diorang pun teringin gak nak merasa itu ini.

Majid: Hurmmm.. Tu la..

Eh! Yinnadei!!! Dah bagi tu bagi je la.. Nak heboh2 kat orang tu apesal? Aku paling muak la orang macam ni. Ohhhh.. Pliss laaa!!! I'm sick of you!!

Situasi 4-

Mariana: Hari tu mase Saleha ni sambung belajar, kitorang yang sponsor die punye kelengkapan.. hew hew hew...

Julia: Wahhh.. Seronok la kaw ye Saleha...

pum pang pum pang (mariana, saleha, dan julia bersembang dan bersenda gurau)

and then,

Mariana: Eh Saleha, hang jangan nak cakap banyak pulak ye. Baju hang pakai tu pun duit laki aku taw.. Meh sini bayar balik.. ahahahaha.. (sambil gelak konon-konon lawak la tuh?!)

Saleha: Eh eh.. hari tu aku nak bayor dah, laki kaw kate tak payah...

Mariana: Hahaha.. laki aku tanak, aku nak. Meh bayor kat aku meh.. hahahahaha... (gelak-gelak lagi tanda lawak sangat baginye)

What the Fish!!!!!! Dah kate blanje tu blanje je la. Tak perlu la nak mengungkit pulak even gurau-gurau skali pun. Ingat Saleha hadap sangat ke duit kaw ha??!!!

Errrghhh.. tu adelah contoh2 senario yang biasa berlaku. I just don't get it? Kenapa sikit2 duit. Sikit2 duit. Urggghhhh.. Ini adelah satu topik yang memualkan.

Ok nak termuntah sekarang. Nanti-nantilah aku sambung ulasan...

No comments:

Post a Comment