Pages

Wednesday, January 25, 2012

Berbicaralah Dengan Tanganku Wahai Kawan


I have this one problem. The problem is I want people to understand me, but I really dont know how to tell people. Macam contohnye bile aku tengah rase tertekan atau sedih atau sebagainye, dah tak mampu nak bendung sendiri, lalu sms kepada rakan:

Aku: wehhh.. aku sedih... T__T

Rakan: haa.. napenye? Ce cite...

Aku: Tah.. xleh citer.. huhu..

Sesiapa yang pernah mendapat mesej begitu daripada aku, seharusnya anda merasa sakit hati kan? Hahaha.. Dah cite, lepas tu tanak citer. Tah ape ape tah. Tapi nak buat macam mana?? Aku tak mampu nak cerita. As in kadang-kadang aku sendiri tak tahu ape yang buat aku sedih. Tapi aku macam tahu. Tapi macam tak tahu.. haa.. macam tu lah.. *haihh.. susah bercakap dengan orang berpemikiran keling neh.. -__-"

And ade lagi satu masalah. Die semacam masalah pertuturan mungkin. Bile bercakap, aku rase tak sepenuhnya aku boleh sampaikan ape yang aku nak sampaikan kadang-kadang. Salah satu contoh kalau aku nak explain sesuatu kat orang. Bagi aku kesukaran yang amat sangatlah untuk mencari perkataan yang sesuai serta membentuk ayat untuk menerangkan sesuatu benda tu. Maka, ape yang terjadi, terkeluarlah pelbagai macam perkataan serta ayat yang merepek-repek serta menjatuhkan kewibawaan aku dihadapan orang tersebut. Pastinya dalam hati mereka berbisik "ape bendela budak ni merepek ni.. tak paham akuuu". haihhh.. down aku! down! T_T

Paling susah kalau nak eksplen bende yang melibatkan perasaan. Macam contohnya kalau aku nak menceritakan sesuatu yang exciting. Tapi di pengakhiran cerita tersebut, feel exciting tersebut tak berjaya pun disampaikan kepada si pendengar. Mungkin reaksi muka yang ditunjukkan aku tidak dipaparkan dengan sewajarnya, atau nada penceritaan aku tak berjaya atau mungkin jugak perkataan yang digunakan untuk membentuk frasa dan ayat2 yang tidak berkesan. haihh.. entoh le... Agak kecewa di situ.. T_T

Jadi, kalau dalam penceritaan bentuk lisan pun aku gagal, ape tah lagi dalam bentuk penulisan begini. At least kalau lisan, boleh la jugak menggunakan isyarat tangan atau mimik muke dan sebagainya. Tapi kalau dalam bentuk penulisan begini, bagaimanekah??? 100% bergantung kepada kuasa kata-kata. Ade orang rase lega bile dapat mencurahkan perasaan dalam blog die. Sebab die dapat convey almost 100% ape yang die rase which is susah nak cari orang yang nak dengar die, jadi blog la tempat nak mencurah. Tapi dengan kelemahan membina ayat untuk orang seperti aku, medium apekah lagi yang boleh aku gunakannnn???? Aaaaarrggghhhh... Aku selalu berharap akan terciptanya satu pendrive yang dicucuk ditengkuk dan boleh copy semua data pemikiran aku dalam tu, lepas tu cucuk kat tengkuk orang lagi satu plak, pastu buat satu folder dalam otak die name 'hajar's tought' lepas tu paste data2 aku dalam tu. Bolehkah begitu??

Oh, ade lagi 1 masalah. masalah pertuturan juga. Yakni masalah malas bertutur. Aku nak orang paham aku, tapi aku sendiri malas nak cerita. Bagaimanakah itu?? Syndrome malas bukak mulut sedang melanda aku. Thats why aku selalu end up bagi tau bende dekat orang last minit. huhu.. Bukan sebab ape. Sebab mulut susah nak bukak. Minda nak bagitau. Tapi mulut tanak beri kerjasama. Jadi, maafkanlah aku.. huhu...

Aku rase aku annoying.. hahahaha...


3 comments:

  1. Mcm penah je dpt msg cmtu dr haja..urgh

    ReplyDelete
  2. mcm penah dapat je msg annoyg mcm tu dr haja,ha3

    ReplyDelete
  3. @ehafatehah
    hahaha.. tahniah.. andalah salah seorang insan terpilih.. hahaha

    ReplyDelete