Pages

Monday, July 1, 2013

Sayang Isteri Tinggal- tinggalkan


Terdapat peribahasa yang berbunyi "sayang anak tangan-tangankan, saya isteri tinggal-tinggalkan". Setakat pemahaman tak berapa cerdik aku ni, ianya bermaksud, kalau kite sayangkan anak, pukul-pukul la sikit atas dasar tujuan mendidik. Isteri pulak perlu ditinggalkan sekali sekala, bukan asik berkepit aje. Tinggalkan isteri, pergi kerja, untuk kesenangan keluarga. Mungkin camtu kot la maksudnye.


Tapi untuk sessi ini, kite lupekan sekejap yang 1st part yang "sayang anak tangan-tangankan" tu. Sebab aku pun masih belum mempunyai anak. Aku nak fokus pada bahagian "sayang isteri tinggal-tinggalkan". Tapi sila jangan salah paham. Sebab aku sendiri masih belum mempunyai isteri jua hendaknye. Hewhewhew...

Al-kisahnye ni berkenaan praktikal aku yang tinggal dirumah la. Memang la duduk rumah itu selalunye heaven. And mase berjauhan kite akan selalu rase homesick dan sebagainye. Maka, kite akan dying untuk duduk rumah. Kannn.. Tapi masalahnye, kalau dah lama sangat duduk rumah, die jadi lain.

Aku rase antara aku dengan rumah ni takde keserasian la. Bile kat rumah ni aku jadi macam gile gile super duper pemalas sangat amat. Tuudiiaaa... Makanya, bile duduk rumah aku jadi tak produktif. Natijahnye, banyak planning aku yang tak menjadi. Selain itu, bile duduk rumah ni, punyelaaaa malasnye nak gerak keluar ke, pergi sana sini.. Sumpah malas. Kadang-kadang rase macam menyesal pulak memilih untuk praktikal di rumah.

Tapi at least aku dah tahu la yang aku memang tak serasi duduk rumah ni kan. Dibuatnye nanti aku decide nak keje terus kat ipoh, tak ke haru jadinye? Selamanya duduk rumah ni.. Which is, I KENOTTTTT!!!!!

Jadi, itulah maksud yang aku cuba nak sampaikan. "sayang isteri, tinggal-tinggalkan". Ataupun "sayang rumah, tinggal-tinggalkan". Betul tak? Huhuhu.. Walau sayang dan rindu macam mana pun terhadap rumah tempat tanah tumpah darahku ini, tapi, kene jugak tinggalkan. Atau perumpamaan lainnye, "Cinta tak semestinya bersatu"... Tak bleh blah perumpamaan....

No comments:

Post a Comment