Pages

Sunday, June 17, 2012

The 'Basic Structure' of Myself

Sesuka hati je aku letak tajuk cenggitu -____-"

Bila kadang-kadang kita dengar cerita orang tu, dengar cerita orang ni, pasal kisah hidup dia, kisah keluarga dia, buatkan kita rasa bersyukur sangat-sangat dengan apa yang kita ada walaupun tak sebanyak mana. Macam ada antara kawan aku yang datang dari broken family, mak bapak selalu gaduh-gaduh. Ade jugak yang mak bapak jenis diktator. Nak atur semua gerak-geri anak-anak die. Ade sesetengah tu, sampai baju raya kaler ape pun, still mak dia jugak yang kene tentukan. Haiyyoooo... Takdo freedom langsung!

Ingat lagi mase darjah 1 ke darjah 2 tah. Cikgu Hindon tanye. "sape mak ayah die selalu gaduh?". Lalu aku dengan konfiden pun angkat tangan.. -___-"
Lepas tu cikgu tanye "mak ayah awak gaduh sebab ape?". Aku sebenarnya bukan tahu ape. Sebab selalu dengar mak bapak aku dok argue2 sesama sendiri. Percanggahan pendapat mungkin. Bukan gaduh pun sebenarnye. Cuma aku je bodoh2 tak memahami. Lalu aku tak taw nak jawab ape kat cikgu Hindon, aku pun dengan konfidennya menjawab "err.. gaduh sebab nak beli lauk. Mak saya kate, patutnye bapak saya yang beli lauk, tapi bapak saye kate mak saya yang patutnye beli".

Bile dah besar2 ni aku teringat balik, WADDDEEEE!!! Apekah bongoknye aku di masa itu???!!! Hahaha.. Buat malu keluarga je.. -___-" Please forgive me mak abah kerana menconteng arang ke muka kalian di hadapan cikgu Hindon.. T____T

I am truly grateful sebab dapat parents yang macam parents saya. Mak bapak saya orang kampung, jadi tak taw banyak benda. Jadi, saya nak buat ape pun, mostly kene buat sendiri. Nak pilih kos ape, nak jadi ape, nak kerja ape. Semua diorang tak campur. Dan yang paling best sekali adelah saya tak pernah tunjuk result exam sejak dari matrik sampai la saye grad! Haha.. terbaik tak??? Seb baik diorg tak ambik tahu sangat. Dah la result teruk.. huhuhhu..

Pernah satu hari saya terdengar bapak saya cakap dengan cucunya (anak saudara saya) "kamu blajo rajin-rajin, nanti jadi macam acu". Omaigooddd... Kalau bapakku tahu result aku kat U ni, mesti die takkan cakap camtu.. *matila~~~

Dan saya sendiri pun tak pasti adekah bapak saya tahu saya bekerja sebagai ape sekarang, dan dimana. Huhu.. Sempoi tak daddy saye?? Tapi se sempoi-sempoi beliau yang tak kisah anak-anak dia nak buat ape, nak pilih jalan hidup macam mana, nak kawin dengan siapa, nak duduk mana, nak makan ape, nak buat ape, semua-semua, tapi anak-anak die semua elok je menjadi 'orang'. Xde la pulak yang jadi penjenayah ke ape. Xde pun yang menagih dadah ke, jual ganja ke, kaki kelab malam ke ape ke. Hebat tak bapak saya. Die tak pernah suruh anak2 perempuan dia pakai tudung. Yet, anak perempuan die semua pakai tudung. See what i mean?? Die punya power tu, tak yah susah-susah nak bukak mulut buat syarahan "wahai anak-anakku, ketahuilah kamu bahawasanya najis dadah itu patut dijauhi, memakan riba itu hukumnya haram, menutup aurat itu wajib, dan bla bla bla". Tak perlu bukak mulut, tapi masih di patuhi. Amazing bukan??

Tapi antara nasihat-nasihat dia yang jarang di patuhi oleh anak-anaknya sehingga berbuih2 mulutnya berpesan adelah seperti:

"Jangan potong kuku hari Selasa!!!"

"Jangan mandi malam!!"

"Jangan masak nasik goreng guna nasik semalam!!"

"Aja duduk rumah! Takyah ikut deme bejalan!!"

Yang last tu la yang paling selalu ingkar.. hehe...

Maka sebagai konklusinya, sebagai ibu bapa, tak yah nak kongkong sangat la anak2 anda tu. Asalkan anda berikan basic pendidikan agama dan sekular cukup la. Kalau basicnye dah kukuh, insyaallah, takkan goyah ye dak?

*mati la essay architecture aku tak siap lagi~~
 T____T

No comments:

Post a Comment