Pages

Sunday, June 3, 2012

Me VS Shopping

I actually love shopping too!! Tapi ikut mood. Tapi most of the time, saya MALAS!! Saya malas memlilih. Macam kalau boleh nak grab je pape, and then bayar, lepas tu balik rumah menyesal. Haha.. So, nak taknak kene gak la pilih2 sikit. Survey2 sikit kan.. Sikit je lah. Tapi yang tak boleh blah, ade orang yang jenis teliti semua brand, harga, semua bende before beli. Kalau bende2 macam jenis, baju, kasut, ke xpe la. Sebab bende2 tu kite nak guna lama, and ianya mahal.

Tapiiii.. kalau even nak pilih sabun basuh baju pun berjam2, adoyai!! Kalau sayelah kan, saya akan stick to one brand je. Macam kalau dah pakai Attack, akan stick to Attack. Tak pun Breeze ke ape ke. So, kalau nak beli pun, just go straight to that brand punya tempat, grab, and go. Kalau belek2 and fikir2 pun, sama ada nak decide utk beli yang 600ml or 1000ml ke, kira2 bajet sket. Mane lagi murah. Kalau brand2 yang tak brape nak kenal ni, sorrylah, I tak pandang.. Haha.. gile blagak. Tapi ade this 1 person yang i know, adoi, even nak beli sabun basuh pinggan pun, lama sangat. Nak compare kuantiti, harga, bau, kualiti. Argghhh.. This is killing me!! Just grab je la brand yang kau biasa pakai! Lupekan yang lain!! Xbleh ke camtu. Beza harga brape sangat je la pun. I may sound like berlagak gile, tak kisah harga, tapi siryesly, perlukah sampai teliti begitu? Tu baru sabun basuh pinggan, kalau nak beli kelengkapan satu rumah, mau 24jam baru siap kalau nak belek satu-satu.

Perkara merbahaya yang paling berbahaya di shopping mall adelah barang2 yang ade 'OFFER'. Macam contohnya mug murah2 ke, set pinggan mangkuk ke ape ke. Sebab nanti you'll end up beli sebab 'wah murahnya nak belilah!' tapi lepas tu tak guna pun lalu tersimpan begitu saja. Tu bahaya!

Saya rase tips shopping terbaik adelah, pergi membeli belah waktu anda sedang pokai habis. Yakni sehari sebelum gaji ke. What i did last time, was to go shopping 1 day before gaji. Duit dalam bank pun tak sampai rm10. Yakni memang xdapat nak cucuk la. Dan duit dalam tangan mase tu hanya ada Rm40. Jadi, mase ambik barang, terus kira harga. Compare harga sikit2, and bila terpandang benda yang tiada dalam senarai 'to-buy', terpaksa pendam nafsu itu. Lepas dah dapat yang betul2 perlu, kalau ade lebih, baru la beli jajan. I did it! Mase tu total just rm38 je. Bayangkan kalau saye pergi setelah gaji, for sure la 60 - 70 habes. Sebab kan ade bende2 murah yang akan buat kita fikir 'eh, 2ringgit je, murahnye, nak belilah!'

Lepastu saya jenis tak pandai shopping jugak. Maksudnya tak pandai cari yang murah dan berbaloi. Ini adelah berkait rapat dengan sikap 'grab n go' saya itu tadi. Ade orang jenis rajin shopping ni die tau kedai mane murah, kedai mane best. Jadi saya kadang akan jeles dengan orang yang macamni. "hey mane kau beli jeans harga rm25?? Aku tak penah jumpe pun!!" urgghh.. jeles!

Saya selalu berangan yang satu mall tu bapak saya yang punya, jadi boleh ambik semua bende sesuka hati, kalau xbest boleh tukar, boleh ambik yang baru boleh try semua brand. Seronoknye!!!

2 comments:

  1. "hey mane kau beli jeans harga rm25?? Aku tak penah jumpe pun!!"
    "alah, dekat giant je u. xyah pegi jauh2.."

    ReplyDelete
  2. @anonymous
    tak jumpe pun kat giant rm25.. Semua 40-50.. -__-"

    ReplyDelete